VERSLAG ALGEMENE STATUTAIRE VERGADERING KLBS- VOETBAL
Sint-Truiden,09 juli 2010.
1. Plaats en Datum : Lokalen KBVB Boekstraat 130, 3500 Hasselt op 21/06/10 om 20u00
2. Dagorde:
Welkomstwoord van de voorzitter
Opname van aanwezigheden
Aanduiding van TWEE (02) officiële stemopnemers
Jaarverslagen financieel en sportief
Verslag commissarissen financieel beleid
Huldigingen
Voorstelling en aanvaarding nieuwe clubs (SK Bosporus en VC Sluizen)
Samenstelling Raad van bestuur. Kandidatuur: Valère Mantels
Stemming voorstellen tot wijziging Interne Reglement.
Eventueel woord vertegenwoordiger PC-Limburg
Bespreking en inlichtingen seizoen 2010/2011
Slotwoord van de voorzitter.
3. Welkomstwoord van de voorzitter
Na de aanwezigen welkom geheten te hebben vroeg Voorzitter Marcel Raymaekers een minuut
stilte ter nagedachtenis voor de overleden binnen de KLBS-voetbal familie, waarna hij iedereen
dankte voor het geleverde werk in het vorige seizoen en de aanwezigen een vruchtbare
vergadering wenste.
4. Aanwezigheden:
a. Bestuur: alle bestuursleden behalve Freddy Daniels (verontschuldigd)
Martin Appeltans (vertegenwoordiger van het scheidsrechterscomité)
b. Clubs: alle clubs behalve Kotem VV en VK Grammenrode
nieuwe club SV Sluizen als waarnemer
5. Aanduiding van TWEE (02) officiële stemopnemers
Dhrn H. Santermans (BVC Park Houthalen) en Kim Mommen (FC Gors Opleeuw)
6. Jaarverslagen:
a. Sportief (B. Croes)
Korte weergave van het vooraf via de website verspreidde jaarverslag. Voor nadere informatie:
zie website.
b. Financieel (E. Schreurs)
Op dit ogenblik is er een tegoed van ongeveer € 20.000. In vergelijking met de financiële
situatie van vorig jaar is dit een vermindering met bijna € 4000. Al gaat een vergelijking met
de situatie vorig jaar op het zelfde tijdstip niet echt op, toen waren de afsluitende rekeningen
van het seizoen al geïnd, wat dit jaar slechts gedeeltelijk het geval is gezien het laattijdig
einde van de kompetitie, toch is het een feit dat in het afgelopen seizoen extra uitgaven
werden gedaan voor de vervanging van de informatica middelen en de werking van het
scheidsrechterscomité. Daar waar de eerste uitgaven eenmalig zijn, zullen de tweede jaarlijks
weerkeren. Alhoewel de financiële situatie gezond is zal deze extra uitgave toch
gecompenseerd dienen te worden door een, zij het beperkte verhoging van de bijdragen van
de clubs.
7. Verslag commissarissen financieel beleid
Controle commissarissen M. Martens en D. Peeters hebben de boekhouding gecontroleerd en
geen gebreken of onvolkomenheden vastgesteld.
Boekhouding jaargang 2009 goedgekeurd.
8. Huldigingen
a. Kampioenen:
Reeks I (algemeen kampioen): FC Olympia Tongeren
Reeks II: SV De Conde
Reeks III: FC Beukenhof
b. Beker KLBS: Century Hasselt
9. Voorstelling en aanvaarding nieuwe clubs
De nieuwe clubs SK Bosporus en VC Sluizen werden kort voorgesteld door de voorzitter waarna
ze door de vergadering als lid van KLBS-voetbal werden aanvaard.
10. Samenstelling Raad van bestuur
V. Mantels (voorgedragen door het bestuur) wordt aanvaard als bestuurslid.
11. Intern Reglement
De voorgestelde wijzigingen en toevoegingen (volledige tekst werd eerder verspreid via de
website) evenals de hernummering en de uitgave als een nieuw Intern Reglement werden
goedgekeurd. Nieuw Intern Reglement: zie rubriek reglementen op de website.
12. Woord vertegenwoordiger PC Limburg: N/A
13. Bespreking en inlichtingen seizoen 2010/2011
a. Kompetitie
1. Reeks indeling
Het definitief of tijdelijk stoppen van DRIE (03) ploegen (Citroën Steegen/CS Bilzen,
Vanhelmont Sport/Errea Heusden, VC Mireille) en de aansluiting van TWEE (02) nieuwe
clubs (SK Bosporus en VC Sluizen) brengt het totaal van de actieve clubs op 41. Wat
aanleiding geeft tot TWEE (02) reeksen van 14 en EEN (01) reeks van 13 ploegen:
Reeks I: BVC Park Houthalen, Century Hasselt, FC Banneux, FC Berg, FC Heideweelde,
FC Olympia Tongeren, Ford Keroma A, Het Spoor, Kotem Vrij Vooruit,
RP Products, SV De Conde, SV Rusticana, VK Wieze Boys A, VNA Winterslag
Reeks II: FC Beukenhof, FC Global Impact, FC Tamara, Genk 96, Hellas 2000,
OH Bergmans, Sporting Caetsbeek, Stock Bilzen, Swijsen-Schepers M80,
UD Barcelona-Heca NV, VV Voeren, Weerstand Zonhoven,
Welkenhuysen Tuinwijk, ZD Overath
Reeks III: Aviaclub, Cosmos Spouwen, FC Gors Opleeuw, Ford keroma B,
Kanaalboys Rotem, KFC Vlam Eisden, RVG Hoeselt, SK Bosporus, SV Vrolingen,
Transport Jacobs, VC Sluizen, VK Grammenrode, VK Wieze Boys B
2. Kalender
Aanvang: 04/09/2010
Winterperiode (gewijzigd aanvangsuur): 06/11/2010 tot en met 08/01/2011
Geen wedstrijden op 25/12/2010 en 01/01/2011.
b. Beker
1. De beker zal gespeeld worden met rechtstreekse uitschakeling.
2. Eerste speeldag: 04/09/10 (1ste ronde: ploegen Reeks II & III)
Gaan door naar 1/16 finales: vrijgelote ploeg (bay), winnaars en de VIER (04) beste
verliezers (doelpunten saldo, gemaakte doelpunten, lot),
3. Volgende voorziene speeldagen
30/10/10 (1/16), (samenstelling: ploegen Reeks I + doorgaande ploegen 1ste ronde)
18/12/10 (1/8),
26/02/11 (1/4),
26/03/11 (1/2),
25/04/10 (Finale op Paasmaandag)
c. Beker van de sportiviteit
Vanaf volgend seizoen wordt de beker van de sportiviteit terug ingevoerd. Het reglement
eerder verspreid via website) dat zal toegepast worden werd door de vergadering
aangenomen.Dit reglement zal geplaatst worden onder de rubriek reglementen op de
website.
d. Scheidsrechters
Na het al bij al tot ieders voldoening verlopen eerste jaar van de eigen aanduiding van
scheidsrechters zal in het komende seizoen volgens het zelfde stramien gewerkt worden en
zal het scheidsrechterscomité op basis van de geleerde lessen de nodige bijsturingen
uitvoeren.
Het is en blijft, hoe dan ook de verantwoordelijkheid van de clubs (bestuursleden, trainers,
spelers en supporters) om de scheidsrechters op de gepaste wijze te ontvangen en met het
nodige respect te behandelen.
e. Scheidsrechtersbladen
Vanaf het seizoen 2010/2011 zullen ENKEL nog de nieuwe, tijdens de vergadering
beschikbaar gestelde scheidsrechtersbladen (bestaande uit VIER (04) exemplaren (TWEEDE
(02)exemplaar voor de scheidsrechter) gebruikt worden. Een ingevuld voorbeeld zal op de
website geplaatst worden onder de rubriek reglementen en zal ook aan Week-End 1 -
2010/2011 (verschijning rond 20/08/2010) toegevoegd worden.
f. Neutrale zone en instructie zone
Daar dit onderwerp een pijnpunt was tijdens het vorige seizoen wordt er bij de clubs speciaal
en nadrukkelijk op aangedrongen de reglementen betreffende deze zones strikt toe te passen
en na te leven.
g. Terreinen en accommodaties
De clubs werden herinnerd aan de vastgestelde tekortkomingen en gebreken (voorafgaand
verspreid via website) en het feit dat zij de nodige verbeteringen/aanpassingen dienen aan
te laten) brengen en daar waar dit niet (snel) kan, de nodige compenserende maatregelen te
nemen, en dit in prioriteit voor de begeleiding van de scheidsrechter en de spelers tijdens de
verplaatsingen kleedkamers-terrein en omgekeerd, en op termijn indien nodig uit te zien
naar een andere locatie.
h. Boetes
De lijst met de boetes die zullen toegepast worden (eerder verspreid via website) werd door
de vergadering aangenomen. Deze lijst zal geplaatst worden onder de rubriek reglementen
van de website.
i. Belangrijke bemerkingen
1. Behalve 04/09/2010 die een gemengde beker- en kompetitiedatum is, maken de overige
data van de bekerkompetitie deel uit van de kompetitiedagen voor de uitgeschakelde
ploegen.
2. Op de nu in de kalender vrije dagen (Reeks I: 29/01/2011, Reeks II: 29/03/2011),
kunnen (uitgestelde) wedstrijden gepland worden.
3. De eindbeslissing over de al dan niet invulling van deze data ligt bij het bestuur KLBS
4. Er worden geen extra vrije data toegestaan. Eigen organisaties zin ondergeschikt aan het
kalenderprogramma.
5. Een aanvraag tot kalenderwijziging, in onderling akkoord dient door middel van een door
beide partijen ondertekend schrijven ten laatste VEERTIEN (14) dagen voor de eerste van
de desbetreffende kalenderdagen (oude of nieuwe) van de betrokken wedstrijd bij de
secretaris toekomen.
14. Beslissingen betreffende toekomstige competities
a. Aantal ploegen per reeks
De vergadering besliste dat als er in de toekomst een vermindering of toename van ploegen
zou voordoen volgende werkwijze, wat indeling van de reeksen betreft zal toegepast worden
1. Vermindering van ploegen:
40 ploegen: Reeks I & II: 14, Reeks III: 12
39 ploegen: Reeks I: 14, Reeks II: 13, Reeks III: 12
38 ploegen: Reeks I: 14, Reeks II & III: 12
37 ploegen: Reeks I: 13, Reeks II & III: 12
36 ploegen: Reeksen I, II & III: 12 ploegen
2. Toename van ploegen
Bij een toename van het aantal ploegen zullen de reeksen in omgekeerde zin aangevuld
worden. M.a.w. eerst wordt Reeks I op 14 ploegen gebracht, vervolgens Reeks II en
tenslotte Reeks III.
b. Laatste wedstrijd kompetitie
De vergadering besliste, meerderheid tegen minderheid dat de laatste speeldag van de
kalender niet noodzakelijk de laatste speeldag van de kompetitie dient te zijn, een andere
uitgestelde volledige speeldag (per reeks) kan en mag dit ook zijn.
15. Slotwoord van de voorzitter
De voorzitter dankt de aanwezigen voor deze constructieve algemene statutaire vergadering en
wenst hun nog een aangename avond en een goed verlof.
KLBS,
Secretaris, gc
Benny Croes