WEEK-END 01/2013-2014
Sint-Truiden, 16 augustus 2013.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
Verslag vergadering Comités en Provinciale Commissie
Datum/uur: 14/08/2013 om 19u00
Plaats: Vergaderlokaal de Lork, Genkersteenweg 284a, 3500 Hasselt
Geen zitting
Geen zitting
Aanwezig: Marc Smets, Dominique Peeters, Fernand Oeyen, Valère Mantels, Marc Martens,
Roberto Cavatorti, Inge Hermans als waarnemers Jos Billen en Willy Poosen (SC) en
secretaris Benny Croes
Verontschuldigd : Roger Cleuren
1. Verslag vorig zitting 17/06/2013 goedgekeurd.
2. Briefwisseling
- Schrijven KBVB: uitnodigingskaarten.
- Schrijven ’t Siebelke Romershoven en Aviaclub: wijziging kalender (zie III, 10)
- Schrijven Kotshove VV: omwisseling bekerwedstrijd (zie III, 9)
3. Samenstelling Povinciale Commissie, Comités en Controle- & Steuncellen
Samenstelling Provinciale Commissie
Voorzitter: Valère Mantels
Onder Voorzitter: Roger Cleuren
Secretaris: Benny Croes
Schatbewaarster: Inge Hermans
Leden: alle bestuursleden en waarnemer Willy Poosen (SC)
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
Samenstelling Comité Sport &Discipline
Permanente leden: Roger Cleuren, Fernand Oeyen, Dominique Peeters
(voorzitter), en Willy Poosen als waarnemers van het Scheidrechters Comité
Secretaris: Benny Croes
Samenstelling Comité MinnelijkeSchikkingen
Permanente leden: Roberto Cavatorti, Marc Martens en Marc Smets (voorzitter)
Samenstelling Scheidsrechters Comité
Voorzitter: Jos Billen
Secretaris: Benny Croes
Aanduiding: Willy Poosen
Terrein en Accommodatie Keuring
Benny Croes en Willy Poosen
Administrative Controle
Fernand Oeyen
4. Zittingen Comités Minnelijke Schikking, Sport & Discipline en de Provinciale Commissie
De zittingen van de Comités Minnelijke Schikking, Sport & Discipline en de Provinciale Commissie
zullen plaats hebben, op de hierna volgende data in het Bondsgebouw KBVB/VFV Boekstraat 130,
3500 Hasselt om 19u30, tenzij anders meegedeeld.
Indien een comité, bij gebrek aan agenda, geen zitting heeft zullen de desbetreffende permanente
en gelegenheidsbestuursleden KLBS hiervan tijdig verwittigd worden door de secretaris KLBS.
16/09/2013
01/10/2013 en 21/10/2013
05/11/2013 en 18/11/2013
03/12/2013 en 16/12/2013
07/01/2014 en 13/01/2014 gevolgd door Bijzondere Algemene Vergadering en Nieuwjaarsreceptie
04/02/2014 en 19/02/2014
04/03/2014 en 19/03/2014
01/04/2014 en 21/04/2014 gevolgd door zone/sector vergadering en bekerfinale
06/05/2014 en 19/05/2014
03/06/2014 en 16/06/2014 gevolgd door Statutaire Algemene Vergadering
5. Beurtrol clubs gelegenheidsbestuursleden Raad van Bestuur KLBS
September 2013 : Kotem VV, VV Voeren, ZD Hansa Flex, Kanaalboys Rotem
Oktober2013 : FC Berg, FC Beukenhof, Cosmos Spouwen, Eisden Cité
November2013 : FC Heideweelde, FC Global Impact, FC Klotbroek, FC Gors Opleeuw,
December2013 : FC Olympia Tongeren, FC Tamara, Genk 96, Freya Vreren
Januari2014 : Het Spoor, Hellas 2000, K FCVlam Eisden
Februari2014 : Pool Keroma, Mees 80, Weerstand Zonhoven, Kotshove VV
Maart2014 : Palmaers Bilzen, VCSluizen, SK Bosporus, Sporting Caetsbeek
April 2014 : VK Wieze Boys, RP Products, Transport Jacobs, OH Bergmans
Mei 2014 : Welkenhuysen Tuinwijk, VNA Winterslag, ’t Siebelke Romershoven
6. Bijkomende richtlijnen voor de competitie 2013/2014
a. Mededelen uitslagen officiële wedstrijden
De uitslag van een officiële wedstrijd(kampioenschap, beker) moet onmiddellijk na de wedstrijd
en uiterlijk voor 18u00 door de bezochte club medegedeeld worden per sms aan het
nummer 0492/887414 (secretaris KLBS).
b. Wedstrijdbladen
Voor de officiële wedstrijden (kampioenschap, beker) mogen enkel de wedstrijdbladen,
bestaande uit VIER (04) exemplaren gebruikt worden.
- Het eerste blad moet door de bezochte club ten laatste op de DINSDAG volgend op de wedstrijd
om24u00 aan de secretaris KLBS -voetbal worden bezorgd.
- Het tweede is voor de scheidsrechter,
- Het derde voor de thuisploeg
- Het vierde voor de bezoekers.
Er moet steeds, ook bij afwezigheid van een ploeg een wedstrijdblad ingevuld en overgemaakt
worden aan het secretariaat. Bij afwezigheidvan de thuisploeg hebben de bezoekers de plicht
om een reglementair, correct ingevuld wedstrijdblad over te maken aan het secretariaat.
Indien de bezoekers geen afgevaardigde invullen op het wedstrijdblad dan moet de KAPITEIN
het wedstrijdblad aftekenen in vervanging van de afgevaardigde.
c. Aanduidingenscheidsrechters
De aanduidingen worden voor iedere speeldag afzonderlijk vermeld op de website www.klbs.be
- Achter de wedstrijd letter “A” = er is een aanduiding voor deze wedstrijd
- Achter de wedstrijd de letters “GA” = er is geen aanduiding voor deze wedstrijd.
- Het cijfer achter de letter “A”geeft het aantal “blokken” aan waarop de scheidsrechter recht heeft
als verplaatsingsonkosten (aantal blokken X € 2,80).
Deze melding kan wijzigen en is derhalve op tevolgen.
Ook dit seizoen zal KLBS op het einde van het seizoen een totaal maken van de verplaatsingskosten
en op basis van dit totaal een verrekening maken zodat iedere club per gespeelde wedstrijd evenveel
verplaatsingskosten zal dragen.
De vaste scheidsrechtersvergoeding bedraagt voor het seizoen 2013-2014: €22,00
d. Wedstrijdorganisatie en houding -aandachtspunten-
- Tijdig aanwezig zijn(minimaal DRIE (03) kwartier (45 min) voor aanvang van de wedstrijd)
- Tijdig invullen wedstrijdblad:
- thuiploeg ten laatste 20 min voor de aanvang van de wedstrijd klaar
- bezoekers ten laatste 10 min voor de aanvang van de wedstrijd klaar
- Tijdige aanvang van de wedstrijd: mits akkoord van de aanwezige ploeg mag de scheidsrechter
maximum tot TIEN (10) min na het officiële aanvangsuur wachten met aanvangen van de wedstrijd.
- Ontvangst en begeleiding van de scheidsrechter voor tijdens en na de wedstrijd
- Ontvangst van de tegenstander
- Beschikbaarheid afgevaardigde(n)
- Houding in de neutrale ende instructiezone
- Houding en gedrag spelers ensupporters
- Nazicht identiteit en dragen van armbanden: (zie ook III, 6, e)
- Toestand van de accommodatie:
- neutrale zone
- beschermde zone of maximale bescherming tussen terrein en kleedkamers
- instructiezone
- plaatsen van de wisselspelers
- omheining
- belijning
- kleedkamers
- Algemene organisatie
e. Personen in de neutrale/instructiezone
Niet spelende personen die zich in de neutrale/instructiezone bevinden (afgevaardigden, trainers,
verzorgers, terreincommissarissen) moeten de met hun functie overeenstemmende armband dragen,
op het wedstrijdblad vermeld worden en een identiteitsbewijs voorleggen aan de scheidsrechter.
Bij gebrek hieraan worden ze niet toegelaten tot de neutrale/instructiezone met uitzondering van de
terreinafgevaardigde. De identiteit van de andere in gebreke zijnde personen wordt geschrapt
van het wedstrijd en de scheidsrechter maakt een verslag op.
- Armbanden
terreinafgevaardigde -------- wit
afgevaardigde bezoekers---- drie kleur
commissarissen---------------clubkleuren
verzorger---------------------- geel
trainer------------------------- rood
De personen in de neutrale/instructiezone hebben een voorbeeld functie.
Roken en/of het gebruik van alcoholische dranken in de neutrale/instructiezone is niet aanvaardbaar.
f. Juwelen en festivalbandjes
Het dragen van juwelen tijdens de wedstrijd is verboden. De scheidsrechter en hij alleen beslist of
hij eventuele festivalbandjes toelaat of niet, afhankelijk van het feit of ze naar zijn mening gevaarlijk
zijn of niet.
g. Kunstgrasvelden
De volgende ploeg speelt op een kunstgrasveld, aangepast schoeisel is vereist:
Aviaclub
h. Controle door KLBS
Doorlopend zal door KLBS per weekend een aantal wedstrijden gecontroleerd worden op organisatie
en houding van de ploegen, spelers,verantwoordelijken en supporters (zie III,6 d & e hiervoor).
Verslagen worden opgesteld en via de secretaris KLBS overgemaakt aan het bestuur KLBS, dat in het
voorkomend geval zal oordelen over de ernst van de tekortkomingen en sancties opleggen.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
i. Officiële identiteitsbewijzen
Mogen geldig als officieel identiteitsbewijs worden voorgelegd:
- elk document met foto afgeleverd door een officiële administratie;
- elk vervangdocument met foto,afgeleverd door de plaatselijke politiediensten in geval van verlies
of diefstal van de gemeentelijke identiteitskaart of elk ander officieel document;
- elk document met foto, erkend en afgeleverd door de KBVB;
j. Vergoeding en verplaatsingskosten voor gelegenheidsscheidsrechter
- Onder gelegenheidsscheidsrechter wordt verstaan hij die de wedstrijd leidt, of hij nu actieve
scheidsrechter is of niet.
- De officieel aangeduide scheidsrechteris en blijft afwezig
De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt 22,00 EUR als wedstrijdvergoeding, doch ontvangt geen
verplaatsingskosten.
- De officieel aangeduide scheidsrechter komt te laat
De gelegenheidsscheidsrechter die de wedstrijd heeft aangevangen en de te laat komende
scheidsrechter die de leiding dient over tenemen ontvangen ieder 11,00 EUR als
wedstrijdvergoeding. De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt geen verplaatsingskosten.
De te laat komende scheidsrechter ontvangt, indien hij nog aantreedt, ook zijn
verplaatsingskosten.
- De officieel aangeduide scheidsrechter kwetst zich voor de wedstrijd, en kan deze niet
aanvangen
De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt 22,00 EUR als wedstrijdvergoeding, terwijl de gekwetste
scheidsrechter geen wedstrijdvergoeding ontvangt. De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt geen
verplaatsingskosten. De gekwetste scheidsrechter ontvangt enkel zijn verplaatsingskosten.
- De officieel aangeduide scheidsrechter kwetst zich tijdens de Wedstrijd
De scheidsrechter die zich kwetst gedurende de wedstrijd behoudt zijn vergoeding en
verplaatsingskosten. De gelegenheidsscheidsrechter die de wedstrijd verder zal leiden, heeft geen
recht op een vergoeding of verplaatsingskosten.
- Wedstrijd waarvoor er geen scheidsrechter werd aangeduid
De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt 22,00EUR als wedstrijdvergoeding, doch geen
verplaatsingskosten.
- Afgelaste wedstrijd
De gelegenheidsscheidsrechter die bij afwezigheid van de officieel aangeduide scheidsrechter een
wedstrijd uitstelt, ontvangt geenwedstrijdvergoeding of verplaatsingskosten.
7.Reglementswijzigingen ten opzichte van vorig seizoen komende vanuit de KBVB
Het blijft buitenspel als een bal afwijkt op een verdedigende speler, maar het buitenspel wordt
opgeheven als die de bal vrijwillig, en niet in een duel met een aanvallende speler, speelt….
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
8. Wijzigingenin het Inwendig Reglement KLBS
De Statutaire Algemene Vergadering van 17/06/2013 besliste de hiernavolgende Art van het
Inwendig Reglement KLBS te wijzig en/of toe te voegen.
Art 8
Art 37
Art 42
Art 45
Art 48
Art 54
Art 55
Art 72
Aangepast Intern Reglement: zie rubriek reglementen op de website.
9. Beker (1ste ronde)
De wedstrijden worden gespeeld op 31/08/2013 om 15u00 (2 X 40 min, bij gelijke stand strafschoppen)
Winnaars en VIER (04) beste verliezers (doelpunten saldo, gemaakte doelpunten, lot) gaan door naar
de 1/16 finales)
Genk 96 Vrij
VNA Winterslag - OH Bergmans
FC Gors Opleeuw - Freya Vreren
FC Global Impact - Hellas 2000
SV De Conde - Kotshove VV
FC Klotbroek – ZD Hansa Flex
UD Barcelona - Pool Keroma B
Transport Jacobs - ’t Siebelke Romershoven
VV Voeren - SK Bosporus
SV Rusticana - VK Wieze Boys B
KFC Vlam Eisden - Weerstand Zonhoven
Kanaalboys Rotem - Sporting Caetsbeek
Eisden Cité - Cosmos Spouwen
Aviaclub - VC Sluizen
10 Kalenderwijziging
Beker:1ste ronde
31/08/2013 15u00 SV De Conde -Kotshove VV ipv Kotshove VV - SV De Conde
Kampioenschap:
Reeks II
07/09/2013 15u00 FC Global Impact -Voeren VV ipv Voeren VV - FC Global Impact
14/09/2013 15u00 VC Sluizen - SK Bosporus ipv SK Bosporus - VC Sluizen
21/09/2013 15u00 SK Bosporus - VNA Winterslag ipv VNA Winterslag -SK Bosporus
28/09/2013 15u00 Weerstand Zonhoven- SK Bosporus ipv SK Bosporus - Weerstand Zonhoven
15u00 FC Global Impact - SV De Conde ipv13u00
19/10/2013 15u00 FC Global Impact -VNA Winterslag ipv VNA Winterslag - FC Global Impact
02/11/2013 15u00 SK Bosporus -UD Barcelona ipv UD Barcelona - SK Bosporus
09/11/2013 14u30 SV Rusticana - FCGlobal Impact ipv FC Global Impact - SV Rusticana
14/12/2013 14u30 Voeren VV - FCGlobal Impact ipv FC Global Impact - Voeren VV
04/01/2014 15u00 SK Bosporus - VC Sluizen ipv VC Sluizen - SK Bosporus
11/01/2014 14u30 VNA Winterslag - SK Bosporus ipv SK Bosporus - VNA Winterslag
18/01/2014 15u00 SK Bosporus -Weerstand Zonhoven ipv Weerstand Zonhoven - SK Bosporus
15/02/2014 15u00 VNA Winterslag - FCGlobal Impact ipv FC Global Impact - VNA Winterslag
22/02/2014 15u00 UD Barcelona - SK Bosporus ipv SK Bosporus - UD Barcelona
01/03/2014 15u00 FC Global Impact -SV Rusticana ipv SV Rusticana - FC Global Impact
Tevens zullen alle thuiswedstrijden,zomer en winter van FC Global Impact en SK Bosporus aanvangen
om 15u00
Reeks III
07/09/2013 15u00 Aviaclub - "t Siebelke Romershoven ipv ’t Siebelke Romershoven - Aviaclub
14/12/2013 14u30 ’t Siebelke Romershoven - Aviaclub ipv Aviaclub - "t Siebelke Romershoven
2. Collectieve verzekering via de VLB
De secretarissen van de clubs worden eraan herinnerd dat zij verantwoordelijk zijn voor het
doorgeven en aanpassen van het ledenbestand van hun club bij de VLB. Maw zij zijn verantwoordelijk
voor het nazicht op juistheid van de controlelijsten die jaarlijks (eind juni/begin juli) worden
opgestuurd door de VLB en het gedurende het jaar toevoegen en/of het schrappen van leden.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
3. Gebruik informatica – e-mails
De rekeningen/facturen en de oproepingen voor zittingen van het Comité Sport & Discipline en de
Provinciale Commissie worden enkel per e-mail verstuurd.
Ook aansluitingskaarten, klachten en kalenderwijzigingen mogen per e-mail verstuurd worden naar de
secretaris KLBS. Let wel de procedures betreffende de aansluitingskaarten, klachten en
kalenderwijzigingen wordt niet gewijzigd (dienen ondertekend te zijn en de desbetreffende termijnen
zijn te respecteren) enkel de verzendingswijze verandert (documenten na ondertekening inscannen
(liefst PDF file) en vervolgens per e-mail overmaken)
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
4. Facturen/rekeningen KLBS
De 1stefactuur/rekening van het seizoen 2013-2014 zal in de 2de helft van augustus per e-mail
verstuurd worden naar de clubs. <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
5. Laattijdige ontvangst betaling 3de rekening/factuurseizoen 2013/2014
Van club Eisden Cité werd de betaling van de 3de rekening/factuur seizoen 2012/2013 niet
ontvangen op uiterlijk 13/07/2013 (2deuiterste datum van ontvangst betaling)
De boete van € 12,50 wordt verdubbeld.
6. Schorsing Eisden Cité
Daar de betaling van de 3de rekening/factuur vanEisden Cité niet werd ontvangen op uiterlijk
09/08/2013, wordt zoals aangekondigd in Week-End 17 / 2012-2013 de procedure aanleg tot
schrapping opgestart. Derhalve wordt Eisden Cité (4592/5560), ingevolge wanbetaling
geschorst voor onbepaalde duur, vanaf 15/08/2013 en dit tot de openstaande betaling bij
KLBS vereffend is of tot schrapping van de ingebreken blijvende club beslist wordt op de
Bijzondere Algemene Vergadering KLBS(13/01/2014).
7.Kostenbedoening
Eisden Cité:(IV,5) € 12,50 +(IV,6) € 5,80 (aangetekend schrijven): totaal € 18,30
8. Mededeling
Ingevolge wegenwerken aan de Kanaalweg zal gedurende het ganse seizoen een omleidingsweg
moeten gevolgd worden voor het bereiken van het terrein RP Products. Deze omleidingsweg wordt
gegeven op de website van RP Products:www.eendracht-ubbersel.be
<!--[if !supportLineBreakNewLine]--><!--[if !supportLineBreakNewLine]--><!--[endif]-->
KLBS
Volgende uitgave Week-End is voorzien omstreeks 19/09/2013