Het nieuwe seizoen komt er aan.
Lees dit Week-End aandachtig.
WEEK-END 01/2014-2015
Sint-Truiden, 17 augustus 2014.
Verslag vergadering Comités en Provinciale Commissie
Datum/uur: 14/08/2014 om 19u00
Plaats: Vergaderlokaal de Lork, Genkersteenweg 284a, 3500 Hasselt
Aanwezig: Marc Smets, Dominique Peeters, Roger Cleuren, Valère Mantels, Marc Martens,
Roberto Cavatorti, als waarnemers Jos Billen, Willy Poosen en Daniel Rouffa (SC) en
secretaris Benny Croes
Verontschuldigd : Fernand Oeyen, Inge Hermans en Patrick Magné
1. Verslag vorig zitting 16/06/2014 goedgekeurd.
2. Briefwisseling
- Schrijven FC Tamara en Kotem VV: omwisseling bekerwedstrijd (zie III, 9)
- Schrijven SV De Conde en Sting Waterschei: wijziging aanvangsuur bekerwedstrijd (zie III, 9)
- Schrijven RP Products en SV De Conde : wijziging kalender (zie III, 9)
- Schrijven RP Products : wijziging aanvangsuur competitiewedstrijd (zie III, 9)
- Schrijven Cosmos Spouwen: terreinwijziging en wijziging aanvangsuur competitiewedstrijden
(zie I, 6g en III, 9)
3. Samenstelling Povinciale Commissie, Comités en Controle- & Steuncellen
Samenstelling Provinciale Commissie
Voorzitter: Valère Mantels
Onder Voorzitters: Dominique Peeters en Marc Smets
Secretaris: Benny Croes
Schatbewaarster: Inge Hermans
Leden: alle bestuursleden en waarnemer Willy Poosen (SC)
Samenstelling Comité Sport & Discipline
Permanente leden: Roger Cleuren, Fernand Oeyen, Dominique Peeters
(voorzitter), en Willy Poosen als waarnemers van het Scheidrechters Comité
Secretaris: Benny Croes
Samenstelling Comité Minnelijke Schikkingen
Permanente leden: Roberto Cavatorti, Marc Martens,
Magné Patrick en Marc Smets (voorzitter)
Samenstelling Scheidsrechters Comité
Voorzitter: Jos Billen
Leden: Daniel Rouffa en Willy Poosen
Secretaris: Benny Croes
Aanduiding: Willy Poosen
Terrein en Accommodatie Keuring
Benny Croes en Willy Poosen
Administrative Controle
Benny Croes en Willy Poosen
4. Zittingen Comités Minnelijke Schikking, Sport & Discipline en de Provinciale
Commissie
De zittingen van de Comités Minnelijke Schikking, Sport & Discipline en de Provinciale Commissie
zullen plaats hebben in het Bondsgebouw KBVB/VFV Boekstraat 130, 3500 Hasselt om 19u30,
tenzij anders meegedeeld. De data van de zittingen worden later meegedeeld.
Indien een comité, bij gebrek aan agenda, geen zitting heeft zullen de desbetreffende permanente
en gelegenheidsbestuursleden KLBS hiervan tijdig verwittigd worden door de secretaris KLBS.
5. Beurtrol clubs gelegenheidsbestuursleden Raad van Bestuur KLBS
September 2014 : FC Tamara, ZD Hansa Flex, Kanaalboys Rotem
Oktober 2014 : FC Berg, FC Beukenhof, Cosmos Spouwen
November 2014 : FC Heideweelde, FC Global Impact,FC Gors Opleeuw,
December 2014 : FC Olympia Tongeren, Pool Keroma, Genk 96
Januari 2015 : Het Spoor, Palmaers Bilzen, ’t Siebelke Romershoven
Februari 2015 : RP Products, Weerstand Zonhoven, Sting Waterschei
Maart 2015 : Mees 80, VC Sluizen, Sporting Caetsbeek
April 2015 : VK Wieze Boys, Welkenhuysen Tuinwijk, Binnenste Buitenland
Mei 2015 : Kotem VV, VNA Winterslag, K FC Vlam Eisden
6. Bijkomende richtlijnen voor de competitie 2014/2015
a. Mededelen uitslagen officiële wedstrijden
De uitslag van een officiële wedstrijd (kampioenschap, beker) moet onmiddellijk na de wedstrijd
en uiterlijk voor 18u00 door de bezochte club medegedeeld worden per sms aan het
nummer 0492/887414 (secretaris KLBS).
b. Wedstrijdbladen
Voor de officiële wedstrijden (kampioenschap, beker) mogen enkel de wedstrijdbladen,
bestaande uit VIER (04) exemplaren gebruikt worden.
- Het eerste blad moet door de bezochte club ten laatste op de DINSDAG volgend op de wedstrijd
om 24u00 aan de secretaris KLBS -voetbal worden bezorgd.
- Het tweede is voor de scheidsrechter,
- Het derde voor de thuisploeg
- Het vierde voor de bezoekers.
Er moet steeds, ook bij afwezigheid van een ploeg een wedstrijdblad ingevuld en overgemaakt
worden aan het secretariaat. Bij afwezigheid van de thuisploeg hebben de bezoekers de plicht
om een reglementair, correct ingevuld wedstrijdblad over te maken aan het secretariaat.
Indien de bezoekers geen afgevaardigde invullen op het wedstrijdblad dan moet de KAPITEIN
het wedstrijdblad aftekenen in vervanging van de afgevaardigde.
c. Aanduidingen scheidsrechters
De aanduidingen worden voor iedere speeldag afzonderlijk vermeld op de website www.klbs.be
- Achter de wedstrijd letter “A” = er is een aanduiding voor deze wedstrijd
- Achter de wedstrijd de letters “GA” = er is geen aanduiding voor deze wedstrijd.
- Het cijfer achter de letter “A” geeft het aantal “blokken” aan waarop de scheidsrechter recht heeft
als verplaatsingsonkosten (aantal blokken X € 2,80).
Deze melding kan wijzigen en is derhalve op te volgen.
Ook dit seizoen zal KLBS op het einde van het seizoen een totaal maken van de verplaatsingskosten
en op basis van dit totaal een verrekening maken zodat iedere club per gespeelde wedstrijd evenveel
verplaatsingskosten zal dragen.
De vaste scheidsrechtersvergoeding bedraagt voor het seizoen 2014-2015: € 22,00
d. Wedstrijdorganisatie en houding - aandachtspunten-
- Tijdig aanwezig zijn (minimaal DRIE (03) kwartier (45 min) voor aanvang van de wedstrijd)
- Tijdig invullen scheidsrechterblad:
- thuiploeg ten laatste 20 min voor de aanvang van de wedstrijd klaar
- bezoekers ten laatste 10 min voor de aanvang van de wedstrijd klaar
- Tijdige aanvang van de wedstrijd: mits akkoord van de aanwezige ploeg mag de scheidsrechter
maximum tot TIEN (10) min na het officiële aanvangsuur wachten met aanvangen van de wedstrijd.
- Ontvangst en begeleiding van de scheidsrechter voor tijdens en na de wedstrijd
- Ontvangst van de tegenstander
- Beschikbaarheid afgevaardigde(n)
- Houding in de neutrale en de instructiezone
- Houding en gedrag spelers en supporters
- Nazicht identiteit en dragen van armbanden: (zie ook III, 6, e)
- Toestand van de accommodatie:
- neutrale zone
- beschermde zone of maximale bescherming tussen terrein en kleedkamers
- instructiezone
- plaatsen van de wisselspelers
- omheining
- belijning
- kleedkamers
- Algemene organisatie
e. Personen in de neutrale/instructiezone
Niet spelende personen die zich in de neutrale/instructiezone bevinden (afgevaardigden, trainers,
verzorgers, terreincommissarissen) moeten de met hun functie overeenstemmende armband dragen,
op het wedstrijdblad vermeld worden en een identiteitsbewijs voorleggen aan de scheidsrechter.
Bij gebrek hieraan worden ze niet toegelaten tot de neutrale/instructiezone met uitzondering van de
terreinafgevaardigde. De identiteit van de andere in gebreke zijnde personen wordt geschrapt
van het wedstrijd en de scheidsrechter maakt een verslag op.
- Armbanden
terreinafgevaardigde -------- wit
afgevaardigde bezoekers---- drie kleur
commissarissen--------------- clubkleuren
verzorger---------------------- geel
trainer------------------------- rood
De personen in de neutrale/instructiezone hebben een voorbeeld functie.
Roken en/of het gebruik van alcoholische dranken in de neutrale/instructiezone is niet aanvaardbaar.
f. Juwelen en festivalbandjes
Het dragen van juwelen tijdens de wedstrijd is verboden. De scheidsrechter en hij alleen beslist of
hij eventuele festivalbandjes toelaat of niet, afhankelijk van het feit of ze naar zijn mening gevaarlijk
zijn of niet.
g. Kunstgrasvelden
De volgende ploegen spelen op een kunstgrasveld, aangepast schoeisel is vereist:
Aviaclub
FC Global Impact
h. Controle door KLBS
Doorlopend zal door KLBS per weekend een aantal wedstrijden gecontroleerd worden op organisatie
en houding van de ploegen, spelers, verantwoordelijken en supporters (zie III,6 d & e hiervoor).
Verslagen worden opgesteld en via de secretaris KLBS overgemaakt aan het bestuur KLBS, dat in het
voorkomend geval zal oordelen over de ernst van de tekortkomingen en sancties opleggen.
i. Officiële identiteitsbewijzen
Mogen geldig als officieel identiteitsbewijs worden voorgelegd:
- elk document met foto afgeleverd door een officiële administratie;
- elk vervangdocument met foto, afgeleverd door de plaatselijke politiediensten in geval van verlies
of diefstal van de gemeentelijke identiteitskaart of elk ander officieel document;
- elk document met foto, erkend en afgeleverd door de KBVB;
j. Vergoeding en verplaatsingskosten voor gelegenheidsscheidsrechter
- Onder gelegenheidsscheidsrechter wordt verstaan hij die de wedstrijd leidt, of hij nu actieve
scheidsrechter is of niet.
- De officieel aangeduide scheidsrechter is en blijft afwezig
De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt 22,00 EUR als wedstrijdvergoeding, doch ontvangt geen
verplaatsingskosten.
- De officieel aangeduide scheidsrechter komt te laat
De gelegenheidsscheidsrechter die de wedstrijd heeft aangevangen en de te laat komende
scheidsrechter die de leiding dient over te nemen ontvangen ieder 11,00 EUR als
wedstrijdvergoeding. De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt geen verplaatsingskosten.
De te laat komende scheidsrechter ontvangt, indien hij nog aantreedt, ook zijn
verplaatsingskosten.
- De officieel aangeduide scheidsrechter kwetst zich voor de wedstrijd, en kan deze niet
aanvangen
De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt 22,00 EUR als wedstrijdvergoeding, terwijl de gekwetste
scheidsrechter geen wedstrijdvergoeding ontvangt. De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt geen
verplaatsingskosten. De gekwetste scheidsrechter ontvangt enkel zijn verplaatsingskosten.
- De officieel aangeduide scheidsrechter kwetst zich tijdens de Wedstrijd
De scheidsrechter die zich kwetst gedurende de wedstrijd behoudt zijn vergoeding en
verplaatsingskosten. De gelegenheidsscheidsrechter die de wedstrijd verder zal leiden, heeft geen
recht op een vergoeding of verplaatsingskosten.
- Wedstrijd waarvoor er geen scheidsrechter werd aangeduid
De gelegenheidsscheidsrechter ontvangt 22,00 EUR als wedstrijdvergoeding, doch geen
verplaatsingskosten.
- Afgelaste wedstrijd
De gelegenheidsscheidsrechter die bij afwezigheid van de officieel aangeduide scheidsrechter een
wedstrijd uitstelt, ontvangt geen wedstrijdvergoeding of verplaatsingskosten.
7. Wijzigingen in het Inwendig Reglement KLBS
De Statutaire Algemene Vergadering van 16/06/2014 besliste de hiernavolgende Art van het
Inwendig Reglement KLBS te wijzigen of toe te voegen.
Art 1
Art 8
Art 10
Art 18
Art 27
Art 36
Art 65
Art 78
Aangepast Intern Reglement: zie rubriek reglementen op de website.
8. Beker (1ste ronde poules)
Zie website onder “Beker 2014/2015 1ste RONDE POULES – WEDSTRIJDEN – RANGSCHIKKINGEN”
9 Kalenderwijziging
Beker:1ste ronde
30/08/2014 14u00 Sting Waterschei - SV De Conde
06/09/2014 15u00 FC Tamara - Kotem VV
13/09/2014 15u00 Kotem VV - FC Tamara
Kampioenschap:
Reeks I
15/11/2014 14u30 RP Products – SV De Conde
03/01/2015 13u30 RP Products - FC Heideweelde
28/02/2015 14u00 SV De Conde – RP Products
Reeks II
21/03/2015 15u00 Cosmos Spouwen – Palmaers Bilzen
11/04/2015 15u00 Cosmos Spouwen – VNA Winterslag
1.Terreinwijzigingen
De volgende ploegen spelen hun thuiswedstrijden op een ander terrein dan vorig seizoen:
Cosmos Spouwen
FC Gors Opleeuw
De aangepaste gegevens staan op de website.
2. Collectieve verzekering via de VLB
De secretarissen van de clubs worden eraan herinnerd dat zij verantwoordelijk zijn voor het
doorgeven en aanpassen van het ledenbestand van hun club bij de VLB. Maw zij zijn verantwoordelijk
voor het nazicht op juistheid van de controlelijsten die jaarlijks (eind juni/begin juli) worden
opgestuurd door de VLB en het gedurende het jaar toevoegen en/of het schrappen van leden.
3. Gebruik informatica – e-mails
De rekeningen/facturen en de oproepingen voor zittingen van het Comité Sport & Discipline en de
Provinciale Commissie worden enkel per e-mail verstuurd.
Ook aansluitingskaarten, klachten en kalenderwijzigingen mogen per e-mail verstuurd worden naar de
secretaris KLBS. Let wel de procedures betreffende de aansluitingskaarten, klachten en
kalenderwijzigingen wordt niet gewijzigd (dienen ondertekend te zijn en de desbetreffende termijnen
zijn te respecteren) enkel de verzendingswijze verandert (documenten na ondertekening inscannen
(liefst PDF file) en vervolgens per e-mail overmaken)
4.Laattijdige ontvangst betaling 1ste rekening/factuur seizoen 2014/2015
Van de volgende clubs werd de betaling van de 1ste rekening/factuur seizoen 2014/2015 niet
ontvangen op uiterlijk 14/08/2014 ( uiterste datum van ontvangst betaling)
FC Heideweelde
FC Olympia Tongeren
K FC Vlam Eisden
Sting Waterschei
Welkenhuysen Tuinwijk
Deze clubs krijgen de voorziene boete van € 12,50. Bij niet ontvangst van de betaling van de 1ste
rekening/factuur seizoen 2014/2014 tegen uiterlijk 15/09/2014 (2de uiterte datum van betaling) wordt
de boete van € 12,50 verdubbeld.
5. Laattijdige ontvangst betaling 3de rekening/factuur seizoen 2013/2014
Van de volgende clubs werd de betaling van de 3de rekening/factuur seizoen 2013/2014 niet
ontvangen op uiterlijk 08/08/2014 (2de uiterste datum van ontvangst betaling)
Genk 96
K FC Vlam Eisden
De boete van € 12,50 wordt verdubbeld.
Bij niet ontvangst van de betaling op uiterlijk 15/09/2014 wordt de procedure aanleg tot
schrapping opgestart.
6.Kostenbedoening
FC Heideweelde: (IV, 4) € 12,50
FC Olympia Tongeren: (IV, 4) € 12,50
K FC Vlam Eisden: (IV, 4) € 12,50 + (IV, 5) € 12,50: totaal € 25,00
Sting Waterschei: (IV, 4) € 12,50
Welkenhuysen Tuinwijk: (IV, 4) € 12,50
KLBS
Het volgende Week-End komt eraan rond 18/09/2014